What would you like to search for?

Our News

Дороги життя: як WWF просуває питання будівництва екодуків в Україні

Подорожуючи жвавими автобанами Європи, часто можна побачити зелені мости з рослинністю і складною системою огородження, які нависають над дорожнім полотном. Їх, а також інші типи екодуків (тунелі, труби під дорожнім полотном) зводять для того, щоб дикі тварини могли безпечно перетнути численні автосмуги. В Україні екодуків поки що немає, але вже є передумови для їх створення.

Дорога життя

Біопереходи та екодуки — це переходи для тварин, які будують на автобанах чи автошляхах з декількома смугами та інтенсивним рухом транспорту. Вони не лише допомагають тваринам переходити дорогу, але виконують й інші корисні функції.

1. Збереження популяцій

Для нас автошляхи між селами, містами та країнами — є символом сполучення та єднання. Та якщо людей вони об’єднують, то для диких тварин навпаки — стають перешкодами. Часто автошляхи перетинають природні екосистеми, населені дикими тваринами — ліси, долини річок, поля. Обладнані огородженнями, шляхи фрагментують їх на менші ізольовані частини та зменшують функціональність екологічних коридорів, необхідні диким тваринам для міграції, добування їжі, спарювання, пошуку безпечних місць для життя. Це може привести до занепаду популяцій на цих територіях, зокрема рідкісних видів тварин. Завдяки екодукам тварини можуть безпечно і вільно мігрувати та виживати у своїх оселищах.

2. Безпека тварин та людей

У Європі щороку фіксують десятки тисяч ДТП з дикими тваринами — оленями, кабанами, лисицями, зайцями, а також різними птахами та плазунами. В Україні детальної статистики немає, однак відомо про сотні випадків зіткнень з великими тваринами, наприклад лосями чи дикими кабанами. Під час таких ДТП можуть травмуватися чи загинути не лише тварини, але і люди.

Біопереходи зменшують ризик виникнення ДТП з тваринами на дорозі. Ділянку дороги, що перетинає оселище чи шлях міграції диких тварин обладнують бар’єром, який веде тварину до переходу та не дає вийти на смугу руху.

Проєктуючи біоперехід, інженери враховують особливості ландшафту, інтенсивність міграції, види диких тварин, які можуть його використовувати, потреби та середовище існування конкретного виду. Тому біопереходи можуть бути різних типів та конструкцій — наземні (зелені мости) та підземні (тунелі, труби, кульверти). Щоб визначити, що і де саме необхідно спроєктувати, спеціалісти проводять науковий моніторинг біорізноманіття уздовж транспортної інфраструктури та досліджують функціональність екологічних коридорів.

Чи з’являться екодуки в Україні? 

За перші 100 днів повномасштабного вторгнення росії в Україну було знищено 24 000 км доріг та 300 мостів (дані Укравтодору). Та руйнування нашої інфраструктури досі триває. Сьогодні поки що складно уявити, скільки об’єктів транспортної інфраструктури нам доведеться відновлювати у після війни. Та важливо робити це вже за новими європейськими стандартами, які враховують потреби диких тварин. Особливо актуально це питання постає у світлі надання Україні статусу кандидатки до вступу в ЄС.

WWF-Україна працює над питанням екологізації транспортної інфраструктури України вже не перший рік. У 2017-18 роках в межах проєкту TransGREEN експерти фонду працювали над розробкою сучасних стандартів та рекомендацій для інтегрованого (комплексного) планування об’єктів транспортної інфраструктури. А вже у 2018 році Уряд України схвалив нову транспортну стратегію до 2030 року, де були враховані рекомендації WWF-Україна щодо запобігання фрагментації оселищ диких тварин та екокоридорів шляхом облаштування зелених переходів.

З 2020 експерти WWF-Україна реалізують міжнародний екологічний проєкт “Захист функціональних можливостей транснаціонально важливих екологічних коридорів басейну річки Дунай” або SaveGREEN. Проєкт реалізовувався на пілотній території в межах Закарпатської області. За два роки його реалізації експерти WWF-Україна розробили:
  • та адаптували до європейського рівня державні стандарти біопереходів — реалізовано спільно з ДП "ДержДорНДІ" та Національним транспортним університетом, які є асоційованими партнерами SaveGREEN.
  • стандартизовану методологію моніторингу структурних та функціональних екологічних зв’язків та набір інструментів моніторингу функціональності екокоридорів уздовж лінійної транспортної інфраструктури. Цей інструмент реалізовано в межах семи пілотних територій, включно на території Закарпатської області.
  • рекомендації для інтеграції (об’єднання) заходів врегулювання питання екологічних коридорів через посилення міжгалузевої співпраці
“Експерти проєкту також підготували для профільних міністерств рекомендації щодо врахування екологічних зв’язків під час післявоєнного відновлення транспортної інфраструктури України”,Тарас Ямелинець, координатор проєкту в Україні. — “Наші експерти проаналізували ситуацію з автомобільним та залізничним транспортом у 2022 році та можливі екологічні ризики при виконанні ремонтних робіт. Ми рекомендуємо забезпечити проєктування та експлуатацію автомобільних доріг з врахуванням впливу на навколишнє середовище”.

А саме:
  • Затвердити Державний стандарт України “Автомобільні дороги. Переходи для диких тварин. Вимоги до проєктування”.
  • Забезпечити прозорість процедури ОВД, залучення стейкхолдерів, розгляд реалістичних альтернатив, запровадження компенсаційних заходів та заходів мінімізації негативного впливу на біорізноманіття, наприклад будівництво біопереходів.
  • Створити інтегровану базу даних щодо випадків зіткнень з дикою природою. Відстежувати розташування та тип смертності диких тварин уздовж доріг і залізниці, щоб розуміти розташування критичних ділянок. Критичні ділянки є небезпечними, як для диких тварин, так і для людей. Це допоможе розробити заходи пом'якшення, як попереджувальні дорожні знаки та обмеження швидкості.
© WWF-Україна
Екодук, Національний парк Двінгелдервельд, Бейлен, Дренте, Нідерланди, WWF-Україна

Поділіться цим!

Допоможіть нам поширити інформацію