What would you like to search for?

Our News

WWF-Україна закликає ДП “Ліси України” анулювати лісорубні квитки на рубку в межах пралісу в Карпатах

У Карпатах можуть знищити частину пралісів заради будівництва лісової автодороги, в тому числі для майбутніх вітропарків. Рубки можуть розпочатись будь-якої миті, адже відповідні лісорубні квитки в межах пралісу та його буферної зони вже виписані.

 

У березні 2025 року ДП “Ліси України” оголосило тендер, згідно з яким дорога має пройти в межах лісництв філії "Ужгородське лісове господарство", а саме через квартали 1-3 лісництва "Шипот" та квартал 29 Лютянського лісництва. Частина цих територій є пралісом та його охоронною зоною, тому прокладання дороги й супровідні рубки є незаконними і загрожують унікальним природним екосистемам України.

 

Відповідно до офіційного висновку ДП “Перечинське лісове господарство”, виділ 1 кварталу 3 лісництва "Шипот" належить до пралісів, а виділ 2 до його охоронної зони (території навколо виділених пралісів). Окрім того, ці виділи входять до складу проєктованої пралісової пам’ятки природи “Праліси лісництва Шипот”, та її охоронної зони відповідно. Однак всупереч цьому, у реєстрі лісорубних квитків виявлено вже видані лісорубні квитки на ці ділянки. У межах пралісу та його буферної зони виписані лісорубні квитки №20250219-000092 та №20250219-000122 на рубки, пов'язані з новим будівництвом, реконструкцією, капітальним ремонтом доріг на лісових ділянках та догляд за ними. Хоч станом на 05.04.2025 рубка цих ділянок ще не почалась, вона може стартувати будь-якої миті.

 

Рубка у кварталі 2 лісництва “Шипот” для будівництва лісової автодороги. Фото: Олена Мудра

    

Видача лісорубного квитка грубо порушує чинне законодавство України, адже праліси, квазіпраліси та природні ліси є національною природною спадщиною України відповідно до ст. 391 Лісового Кодексу України. Будь-яке втручання, включно з усіма видами рубок, будівництвом та прокладанням шляхів, випасанням худоби, промисловою заготівлею недеревинних лісових продуктів, проїзд транспортних засобів (крім доріг загального користування та служби лісової охорони) є забороненим і  незаконним. 

 

Окрім того, вирубка лісу та будівництво дороги в цій зоні порушує міжнародні зобов’язання України, зокрема Бернську конвенцію та Рамкову конвенцію про охорону та сталий розвиток Карпат. Також охорона та збереження пралісів є вкрай важливим  в контексті запровадження в Україні вимог Регламенту ЄС щодо знеліснення та деградації лісів (EUDR) — резолюції ЄС, яка категорично забороняє будь-які дії в лісах такого типу.

 

Праліси Карпат — найстаріші лісові екосистеми України, які формувалися століттями й не зазнали людського впливу, відтворити їх у сучасних умовах просто неможливо. Праліси та недоторкані ліси становлять 1/3 від усіх лісів планети. У Центральній та Східній Європі залишилось менш як 320 тисяч гектарів таких лісів, 100 тисяч з яких, за оцінкою WWF — знаходяться в Україні. Це робить нашу країну унікальним європейським центром дикої природи та недоторканості. Рубки у пралісах призведуть до знищення цих цінних екосистем, фрагментації лісів, збільшення ерозії ґрунтів та порушення гідрологічного режиму.

 

WWF-Україна вимагає від ДП "Ліси України", Державне агентство лісових ресурсів, Міністерство охорони природи та природних ресурсів України скасувати лісорубні квитки та не допустити протиправного знищення найцінніших лісів України.

Поділіться цим!

Допоможіть нам поширити інформацію