What would you like to search for?

Our News

Позиція WWF щодо Концептуальної записки, що визначає сферу відступів від правил оцінки впливу на довкілля (ОВД) та стратегічної екологічної оцінки (СЕО)

18 вересня 2024 року Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України оприлюднило Остаточну редакцію Концептуальної записки, що визначає сферу відступів від правил оцінки впливу на довкілля (ОВД) та стратегічної екологічної оцінки (СЕО) (далі – Концептуальна записка) та Протокол громадського обговорення Концептуальної записки, що визначає сферу відступів від правил оцінки впливу на довкілля (ОВД) та стратегічної екологічної оцінки (СЕО) відповідно до своїх зобов’язань згідно з Реформою №6 Розділу 15. Зелений перехід та охорона довкілля Плану України для Ukraine Facility (далі – План України). 

Відступи від правил оцінки впливу на довкілля та стратегічної екологічної оцінки покликані спростити та прискорити відновлення пошкоджених об’єктів критичної інфраструктури, які відіграють ключову роль у забезпеченні базових потреб людини (доступ до води, тепла, електроенергії тощо).

Всесвітній фонд природи WWF визнає необхідність негайного відновлення окремих об’єктів інфраструктури, зруйнованих внаслідок російської агресії проти України, для запобігання гуманітарної кризи і мінімізації ризиків та загроз для життєдіяльності людини та навколишнього середовища.

Водночас, на нашу думку, в
Концептуальній записці містяться положення, що суперечать міжнародним зобов’язанням України, зокрема і зобов’язанням, взятих на себе в межах Плану України та Ukraine Facility, і можуть стати на заваді сталому відновленню України від наслідків російської агресії та набуття членства в ЄС.


1. Перелік об’єктів та обґрунтування обсягу відступів. Згідно з Реформою №6 розділу 15  “Зелений перехід та охорона довкілля Плану України”, передбачається, що Концептуальна записка має містити “опис об'єктів та пояснення, чому вони включені в сферу відступу від зобов'язань у кожному конкретному випадку”. В остаточній редакції Концептуальної записки лише наявне обґрунтування відступів щодо двох об’єктів: 1) реалізації експериментального проєкту “Будівництво Каховського гідровузла на р. Дніпро. Відбудова після руйнування Каховської ГЕС та забезпечення сталої роботи Дніпровської ГЕС у період відбудови”; 2) діяльності, пов’язаної з розміщенням Національного військового меморіального кладовища. Інші об’єкти, щодо яких можуть бути застосовані відступи від правил оцінки впливу на довкілля та стратегічної екологічної оцінки у Концептуальній записці відсутні, що суперечить зобов’язанням України згідно з Планом України.
 
Більше того, скасування правил ОВД та СЕО під час відновлення Каховської ГЕС не відповідає критерію оперативної необхідності (адже лише етап підготовки проєктної документації триватиме 2 роки) та суперечить Рекомендації №27 Екологічного договору для України, розробленого Робочою
групою
високого
рівня
при Президентові України: “У деяких випадках найкращою екологічною політикою є надання можливості певним освоєним територіям повернутися до свого природного стану. Цей підхід викликає інтерес у Європі та світі. Якщо це буде запропоновано, Україна має взяти на себе зобов'язання провести широкі консультації та залучити експертів до прийняття таких рішень, щоб збалансувати потреби економіки, суспільства, а також цілі з відновлення зелених насаджень та кліматичні цілі. Майбутнє Каховської греблі є одним із прикладів, який продовжує обговорюватися в засобах масової інформації, науковцями  та експертами громадянського суспільства. Уряд раніше заявляв про намір відновити греблю. Тим часом були розроблені цікаві компромісні пропозиції, які заслуговують на увагу, наприклад, будівництво греблі в менших масштабах. Рекомендується залучити незалежних експертів для ретельного аналізу варіантів і пов'язаних з ними екологічних наслідків, враховуючи значний масштаб цього проєкту та його довгострокові й багатогранні наслідки”.
 
2. Невизначеність часових рамок відступів. Згідно з Концептуальною запискою, усі відступи від правил ОВД та СЕО є тимчасовими. У Концептуальній записці передбачені наступні терміни відступу від правил оцінки впливу на довкілля:
  • протягом періоду дії воєнного стану (застосовано до переважної більшості відступів);
  • протягом дії воєнного стану та у відбудовний період протягом 90 календарних днів після припинення або скасування на території України воєнного стану – лише стосовно діяльності щодо операцій з поводження з відходами від руйнувань, яка проводиться в рамках виконання відновлювальних робіт з ліквідації наслідків збройної агресії та бойових дій;
  • одноразово щодо конкретно визначених видів планованої діяльності та об’єктів, а саме: реалізації експериментального проєкту ‘Будівництво Каховського гідровузла на р. Дніпро. Відбудова після руйнування Каховської ГЕС та забезпечення сталої роботи Дніпровської ГЕС у період відбудови’; діяльність, пов’язана з розміщенням Національного військового меморіального кладовища.
Відступи від правил стратегічної екологічної оцінки діятимуть “щодо програм комплексного відновлення області, програм комплексного відновлення території територіальної громади (її частини), планів відновлення та розвитку регіонів та планів відновлення та розвитку територіальних громад – обмежені в часі періодом дії таких документів державного планування тобто періодом відновлення.

Дане формулювання унеможливлює проведення СЕО для всіх програм відновлення, що розпочалися чи розпочнуться в умовах воєнного стану і можуть тривати роками, якщо не десятиліттями.  Це є величезною втраченою можливістю для забезпечення того, щоб кошти на відновлення інвестувалися таким чином, щоб допомогти Україні рухатися до вступу в ЄС, відповідати міжнародним зобов'язанням і стандартам та забезпечити здорове довкілля в майбутньому. Запроваджені відхилення від правил СЕО щодо регіональних планів відновлення та розвитку не мають чітко визначених часових меж: період відновлення території територіальної громади та України в цілому від наслідків російської агресії не регламентований.

 
3. Відсутність відповідального та експертного державного інституту, що погоджуватиме відступи. Згідно з Концептуальною запискою, державним інститутом, що визначатиме обсяг відступів від правил ОВД є Кабінет Міністрів України (окрім рішення Верховної Ради України не застосовувати ОВД при розміщенні Національного військового меморіального кладовища). Своєю чергою, визначення обсягів відступу від правил СЕО покладається на Верховну Раду України. Відсутнє обґрунтування щодо наявності відповідних повноважень саме у Верховної Ради України та в Кабінету Міністрів України щодо прийняття таких рішень. Крім того, на нашу думку, відсутність експертної складової у вищезазначених інститутів держави при визначенні обсягів відхилень від правил ОВД та СЕО може призвести до суттєвих негативних наслідків для довкілля. Згідно з рекомендацією №42 Екологічного договору для України, “Оцінка впливу на довкілля та стратегічна екологічна оцінка мають бути обов’язковими для всіх проєктів, планів і програм, незалежно від того, чи йдеться про відбудову після війни, чи про нормальний розвиток, з належним наглядом для забезпечення їх реалізації”. Погодження відступів від правил ОВД та СЕО урядом та парламентом України (у випадку відсутності секретної інформації) обмежить участь громадськості у прийнятті рішення, що передбачено положеннями Орхуської конвенції та Директиви 2011/92/ЄС. 

4. Розбіжності між відступом від правил ОВД та СЕО та зобов’язанням дотримуватися Принципу “не завдання суттєвої шкоди”. У першому розділі Плану України уряд декларує важливість дотримання  зелених цілей в архітектурі реконструкції та відновлення України та визнає їх рамкову роль для майбутніх реформ та інвестицій: “План має на меті дотримання принципів ‘не завдання суттєвої шкоди’ та допомагати українцям розвивати заходи з пом’якшення та адаптації до зміни клімату, захисту навколишнього середовища, включаючи охорону біорізноманіття, стале управління відходами та циркулярну економіку, і, в кінцевому підсумку, спрямовувати зелену трансформацію та вирішувати виклики, що її супроводжують. Перехід до кліматичної нейтральності та дотримання Паризької угоди, а також наближення до стандартів ЄС у сфері охорони навколишнього середовища є ключовими аспектами і, отже, важливою частиною Плану.” Згідно з Реформою №6 розділу 15 “Зелений перехід та охорона довкілля Плану України”, “Скринінги з ОВД/СЕО підтримують підхід ‘не завдання суттєвої шкоди’, як це передбачено Положенням про створення Українського механізму.” WWF переконаний, що накладання суттєвих обмежень на застосування СЕО унеможливлює результативне застосування Принципу “не завдання суттєвої шкоди” (далі – Принцип DNSH). Згідно з Пояснювальною запискою Європейської Комісії щодо Застосування принципу “не завдання суттєвої шкоди” (Commission explanatory note APPLICATION OF THE “DO NO SIGNIFICANT HARM” PRINCIPLE UNDER COHESION POLICY), дотримання правил СЕО є обов’язковим для виконання реалізації Принципу DNSH.
 
5. Обмежена участь громадськості у погодженні відступів. Згідно з Реформою №6 розділу 15 “Зелений перехід та охорона довкілля Плану України”, “Режим відступів від повного застосування норм з ОВД та СЕО буде уточнено в концептуальній записці за підсумками публічних консультацій із зацікавленими сторонами та опубліковано на офіційному вебсайті Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів”. Громадські організації надали рекомендації у письмовому вигляді, а 13 травня 2024 року було проведене громадське обговорення Концептуальної записки на платформі Webex за головуванням Заступника міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Олени Крамаренко. Однак, переважно, дані рекомендації не були враховані в остаточній редакції документа без обґрунтування відхилення тих чи інших пропозицій. На нашу думку, це суперечить положенням Орхуської конвенції та Директиви 2011/92/ЄС.
 
Вважаємо, що положення затвердженої редакції Концептуальної записки, що визначають сферу відступів від правил оцінки впливу на довкілля (ОВД) та стратегічної екологічної оцінки (СЕО) не відповідають положенням Плану України для Ukraine Facility, Ukraine Facility та Екологічному договору для України.
 
 

Поділіться цим!

Допоможіть нам поширити інформацію